uppdateringen

Jag lovade visst er en uppdatering ifrån Fadderutbildningslägret den 16 och 17 maj på Fiskeboda (kolloplatsen utanför Vingåker som vi bodde på).

Samling vid entrehuset kl 7.30 på lördagen där då, och begav oss senare iväg mot resans mål. Målet var som sagt Fiskeboda. Resan dit tog bara lite drygt femtio minuter så det var helt nice. Bussen var jätte orange, båd insida som utsida. Dock har jag inga bilder ifrån bussresan (varken dit eller tillbaka) för jag glömde bort att jag hade lagt kameran i väskan, ena vägen, och den blev ju i bagageutrymmet, och på vägen hem sen snackade jag med trevliga pojkar om overallsfester och huruvida man skulle köpa overall eller inte.

Nu blev det som vanligt rörigt, men hoppas ni tycker om och får ngn ordning i min röra :P haha, mer för eran egen skull så att ni kan förstå ngt. Var var vi ni då? Just det bussen. Vi kom fram runt kanske kvart i nio då det var uppdelning i grupper och inkvartering i stugorna. Jag bodde i stugan som hette björkängen, andra bodde i abborren, braxen och löjan (tror det var en stuga som hette så iaf). Väl i stugan visade det sig att de ändå jag kände hade bestämt sig för att kvartta ihop så då lämnade jag bara mina saker där tills vidare.

Klockan nio var det föreläsning. Det var rätt givande. Inte alls så där skoligt så det var nice, likaså vädret. Efter en timme kanske gick vi ut och lekte lite lekar i grupperna vi hade blivit indelade i. Vi körde "födelsedagskön" - leken. Ni vet där man inte får kommunicera och ska ställa sig i födelsedagsordningen. Det var riktigt kul. Vi i augusti fixade det nog bäst. Det var lite roligt för en som fyllde år typ i oktober hade ställt sig typ mitt i någonstans, liksom gått på känsla för han hade tänkt enligt sannolikheten, jag kan ju säga att han var helt fel i ordningen iaf. Andra fuskade och skrev upp datumet på handen.

Runt halv elva kanske den var sen blev det fika med tre eller fyra olika sorters kakor och frukt, samt en macka i restaurangen. När vi kom upp till föreläsningsbyggnaden sen hade vår riktiga föreläsare för helgen kommit. Hon var underbar på att prata. Ville nästan inte gå även fast hon sa att vi skulle ut och leka i det fina vädret. Lite jobbigt var det ju dock då föreläsningarna hölls i Loftet som var (som ni kanske kunde gissa) högst upp i byggnaden och solen lyste hela dagarna. Men hon lyckades vädre ur lokalerna riktigt bra ändå. Så nu har jag och resten som var där på lägret samma utbildning som Ericsson direktörerna. Ganska grymt faktiskt. Eftermiddagen fortsatte varvas med lekar föreläsningar och kakor. Halv ett var det lunch sen. Vet inte riktigt, men det var ätbart iaf. På söndagen fick vi mkt godare lunch sen.

På lördagskvällen var det grillning som skulle börjar runt 18.30, men tror inte jag kom igång med det förrän närmare sju. Vadådå!? Jag var ju mitt i en relativt spännande volleybollmatch gih mot grythyttan, alltså gymnastiknördarna mot kockarna. Gih tyckte att om de inte vann mot matsnubbarna skulle de knappast våga återvända hem till universitetet. Men det slutade med att de gjorde det ändå. (jag var med gih om ngn undrade, för har en kompis vars kille går där, men han var iofs inte med på lägret.) Som grillmat hade vi tarriyaki och lime kycklingspett och potatissallad. Hon jag delade maten med tog en klick potatissallad och sen gick jag omkring och åt direkt ur potatissalladsbyttan. När kycklingen väl var klar sen var jag egentligen mätt, men tvingade i mig kycklingspetten ändå. Det var helt okey goda, men kom ihå det är godare varma. Haha. Under helgen drack jag också cirka två liter apelsinjuice. Haha. Inte kanske så konstigt att jag mår lite små illa sen dagen efter då jag dagen före käkade nästan ett kilo potatissallad och drack åtminstone 1½ liter apelsinjuice. Men skoj hade man hela tiden. Mke lekar och bra föreläsare och trevliga wannabe fadder människor (going to be fadder låter kanske bättre.

Efter maten spelade en del kubb, andra spelade parbrännboll, högt underhållningsvärde på det må jag säga, både för publik och spelare. Resten kollade på the grande finale of melodifestivalen, medan jag och tre relativt främmande killar bastade, och simmade, och sen bastade lite till. Det var skitkul och de var skitschysta. Vi tänkte att nu kommer vi frysa ihjäl när vi kommer ut i luften, men det var riktigt behagligt faktiskt. Frågan är om det säger mest om killarna eller om värmen i luften (vid det här laget var klockan nog närmare halv tio iaf). Fast jag frös nästan i bastun efter simmningen sen. Det var nog inte så fruktansvärt kallt i vattnet som man nog först kunde tro. Vi simmade riktigt också inte bara i doppa sig upp igen. Pojkarna ville inte kasta på mer vatten efter simningen sen. Det var tydligen lagom värma i bastun enligt dom. Slutsatsen av detta: svenska killar kan inte basta. Haha. Nånu menar jag inte heller att jag är värsta superduper vana bastubadaren som kan sitta å svettas i stekhettan flera timmar, men vill iaf ha det varmt när jag bastar, inte så att man fryser. Efter det duschade man i ett olåst badbås, och före det fick vi (jag och en av killarna) ta ut vattnet ur bastun med våra fötter, för som ni kanske vet så har inte svenska bastun ngn sil så att vattnet skulle kunna rinna ut självmant. Enligt mig kan nog inte svenska bastun kallas för riktig bastu då de skanar sil och ibland även en sån därn luftventli, om ni vet hur och vad jag menar.

Gick och la mig runt tolv faktiskt. Riktigt tidigt för att vara mig. Skönt att sova lite. VIlket får mig tillbaka till vad jag pratade om tidigare. Hittade ett rum med två pers och tre bäddar som jag kunde sova i, men de begav sig till sin kompis som bodde där i närheten istället så det var inte ens med på grillningen. Men de verkade trevliga iaf, åtminstone hon. Det som var kul var att sen när jag vaknade på morgonen var det en kille som låg i en av sängarna. Gissa om man kände sig lite förvirrad då, haha. Nej men han var säkert också trevlig. Hans säng var trasig och hans sänggranne snarkade så högt så han flydde tvärsemot (då till "mitt rum" alltså).

Nu är det söndag. Stugorna ska vara städade och ur plockade senast nio, och frukosten slutar även då. Så det var bara att pallra sig upp. Inte så mkt att städa då vi under grillningen och esc-kollandet var vid abborren. Synd för dom som bodde där. Haha. Angående esc: Portugal, Bosnien-Heregovina, och Finland var bra. Det var även de låtar som jag hade hört förut, kanske lite därför också. Vet också att Norge vann, med sin kille som liknade å vara sjutton typ, men som tydligen var 23, trots att jag inte sett hela omröstningen och allt.

Blev lite potatissallad och juice kvar, och eftersom vi skulle packa ur stugorna så stod det i solen från nio till när vi skulle fara runt tre. Så som ni då förstår kom vi hem betydligt tidigare än vad det stod i det tidigare inlägget. Hade föreläsning lekar lunch lekar kakpaus. Lunchen var oerhört god. Men tog kanske lite mkt för mitt i allt skulle vi tydligen vara tillbaka i föreläsningssalen, eller jag hade en lite marginal på fem minuter. Det var riktigt potatismos med potatisklumpar, mums, och någe slags köttbiff aktikt kött till + sallad då förstås.

Lite kul. Det var ett biffigt knuttegäng som kom dit och åt och kanske hade återträff. De skrev iaf in sig i gästboken i restaurangen innan det for. Nu till det roliga. Det var folk ifrån lägret som också skrev in sig där under "knuttegängsrubriken", istället för att ta en ny sida och skriva "Fadderutbildningslägret 16-17 maj 2009". Jag vet att jag är lättroad, men ser det fortfarande som en god sak. Som en gång tidigare då jag började skratta i duschen för jag hade lite sent i efterhand gjjort en slående koppling. Haha.

Sen hände det väl inte så mkt mer på söndagen än att vi for hem, och jag som sagt kom i "fel buss" och började snacka med folket i den. Den resan var rätt givande faktiskt. Var lite kul att höra om att de snart skulle ha overallstvätt. Det är så här nämligen att man inte får tvätta den så länge man inte själv är i den, så det skulle anordna overalls- och mänskotvätt i Krakafontänen genom att hälla såpa och sånt i den. Haha. Tyckte det lät så kul.

Men nu måste jag tyvärr börja avsluta. Skulle kunna sitta här och skriva flera timmar till egentligen. Men dels har jag inte tid med det, och dels skulle inte ni läsare orka igenom det här hemskt långa inlägget då. Knappt att ni gör det nu skulle jag tro. Blir så ibland.
Återkommer senare idag med två små korta uppdateringar som inte alls har ngt som helst med det här lägret och helgen att göra. Hoppas ni funnit läsningen någorlunda intressant iaf, och att jag inte har förlorat er i total förvirring någonstans halvvägs.

För bilder från helgen kolla min bdb på lördagen 16 och söndagen 17 maj,
kanske kommer fler bilde rockså, vem vet.

Borde kanske lägga in ngn här också för att underlätta läsandet lite,
men jag är inte en sån bloggare som lägger in en massa bilder här.

Blogg = dagbok på internet = text.
Bdbn = bilder på ett ställe på internet = mest bilder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0