fortsättningen och slutet på rigaresan

Det har hänt en hel del sen sist. Som alla som har läst vet så hade jag påbörjat min resa till riga och satt på cityterminalen och väntade på att min vän skulle dyka upp när jag skrev senast. Tids nog dök han upp till slut. Vi velade en stund innan vi bestämde oss för att gå och köpa billigaste baguetterna i stockholm. Båtmaten var nämligen dyr så vi såg till att vi köpte så vi hade frukost lunch middag med oss + diverse frukt, och lite grönt. Väl på båten sen satte vi oss i hytten och började käka. Gick runt på båten en sväng och kikade i taxfreen, men där fanns inte mkt av intresse, så gick tillbaka till hytten och såg på film. Dags för middag så vi gick till ett streetcaféliknande ställe som hade rejäla portioner. Funkade helt bra att äta, men fantan smakade väl ändå lite mysko. Tillbaks i hytten blev det en film till, har jag för mig, sen sova. Han slockande direkt han la huvet på kudden, dessvärre hade jag inte samma tur. Finally kom och efter det lyckades jag ungefär somna.

 

Torsdagen den fjärde mars anlände vi riga hamn runt elva lokal tid. Bestämde oss att sitta kvar i hytten då vi inte fick checka in på hotellet förrän tre, så vi käkade lite till. När vi väl kom till hotellet senare insåg vi att det var både vackert och billigt. Packade i ordning inför konserten och begav oss vidare iväg till hans gäng som vi skulle för- och efterfesta med. De var helt trevliga och var både norrmän och tyskar. Alltid trevligt med språkbad. Konserten var grym och förbandet fick en i rätt stämning. Efteråt gick vi tillbaks till kompisarnas ställe och sen vidare till några pubar, men många var antingen stängda eller proppfulla. Till slut hittade vi en pub som var öppen och med inte fullt så mkt folk, ytterligare ett plus var att stället hade snygga väggar. Mitt i allt höll jag på att somna så då gick jag och en tysktjej ut och gjorde snöänglar i snön. Lagom tills vi skulle gå hem var jag glad, sprallig och vaken. Snyggt jobbat med timeingen där. Mellanlandade på en walk by macdonalds på väg mot taxin, och åt på hotellet sen. Äppelpajen var god, men lite i smuligaste laget kanske. Och nej jag klagar inte, jag bara påpekar sådant som jag lägger märke till, och det är inget fel med det, alla har inte tränat upp sitt aktiva seende så som jag har.

 

Planen var att påbörja hemfärd fredagen den femte mars och landa tillbaks i sverige på lördag morgon. Men istället fyllde hans en kompis år och vi blev "tvungna" att stanna en dag till. Inte mig emot egentligen gänget var jättetrevligt, och språkbad är alltid omväxlingsfullt. Lite rundvandring och det visade sig att om man fortsatte förbi hotellet så fanns där tre gallerior. Vi drev runt en stund och for sedan in till stan. Käkade med hans en svenskspråkig kompis som var trevlig. Maten var oerhört god, speciellt den där ceasarsalladen. Hade bestämt bowling, så efter maten mötte vi upp med en syster och ett ex och for ut till sporthallen med arcadspel, laserdome, biljard, bowling och stepmania maskiner. Gjorde en vänsterhäntstrike och blev förvånad, var ju så längesen man spelade. Därefter drog vi tillbaks till stan och vidare till födelsedagsfesten typ två timmar sena. Partyt var i fullgång när vi kom dit och vi begav oss snart vidare till madhouse där vi hängde resten av kvällen. Var ett riktigt trevligt pub-liknande-ställe med dansgolv och musik som man kände igen. En där blev så full att han hävde ut en hel öl och smällde sen ner glaset så att det skvätte åt alla håll. Bitterlemon är god i mojito rester, så här btw. Väl på hotellet sen slocknade man ganska direkt.

 

Lördagen den sjätte mars. Sista dagen var kommen. Hur skulle det nu gå med hemresan riktigt? Skulle de vara snälla och låta en komma igenom trots lack of proper identificationcard? Eller skulle man bli tvungen att ta buss i hundra år? Men allt gick bra och det firade vi med att på båten käka inhandlade bröd och munkar med diverse pålägg. Såg på tre filmer på tillbaka resan. Men lika skönt var väl det, orka med femton timmars båtresa annars liksom. Datorn fick vara med på en liten längre utflykt, men inget blev som planerat med den. Tanken var att uppdatera och skriva ofta då det fanns wifi på hotellrummet, men istället satt vi och nördade oss mer än vanligt med varsin dator. Väldigt socialt av oss.

 

Söndagen den sjunde mars anlände vi sverige, och jag lyckades till slut få mig en biljett trots att maskinerna tyckte mitt kort var oläsligt de första tre gångerna. Skönt att äntligen efter den långa resan sitta på tåget på väg åt rätt håll. Fick med all picknicksmat som köptes i riga för han ansåg att jag fortfarande hade resa kvar att göra. Väldigt snällt av honom. Och visst satt det bra fint med en smörgås med mjukost och lyxsalami som frukost på tåget på väg hem. Väl hemma sen orkade man inte riktigt göra så mkt.


Men skönt var väl det med.

Borta bra men hemma alltid

bäst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0